Říká se, že vše souvisí se vším. Je neskutečné jak částečka o velikosti 0,00012 mm dokáže změnit myšlení a chování tolika lidí na planetě.
Od doby nástupu koronaviru jsem u realit osobně zaznamenal menší zájem o prohlídky nemovitostí. Je to samozřejmě logická reakce na vzniklou situaci s těžko předvídatelným průběhem.
Už teď je ale jasné, že to velice ovlivní Airbnb, které jsou závislé především na cestovním ruchu. Předpokládám, že výpadek klientů z řad ubytovacích služeb, povede majitele ke změně strategie dle jejich finančních možností. Co to může znamenat? Pravděpodobně se více bytů uvolní k dlouhodobým a krátkodobým pronájmům a ceny nájmu by v delším horizontu mohli zlevnit díky větší nabídce.
Pokud by ale krize trvala dlouho v rámci x měsíců a majitelé by měli problém s likviditou, mělo by to logicky vliv také na prodeje a na snížení cen nemovitostí. Na druhou stranu si myslím, že česká ekonomika je zdravá a denně si vzalo hypotéku cca. 200 lidí před vypuknutím nákazy. To znamená, že ta poptávka po bydlení je tak obrovská, že by toto období muselo být opravdu hodně dlouhé, aby byl znát viditelný dlouhodobý propad cen u prodejů.
Předpokládám také, že s hygienickými opatřeními, které mají vést ke snížení styku mezi lidmi a omezují pohyb osob, bude větší zájem o kvalitnější prezentaci a videa nemovitostí, jak z řad majitelů, tak i poptávajících.
Trend profesionálních prezentací je samozřejmě dlouhodobý, ale tato situaci ho jistě celé urychlí. Nezapomínejme, že krize také znamená příležitost nebo alespoň změnu, kterou můžeme využít k lepšímu. Záleží na každém z nás, jestli zachováme klid nebo začneme panikařit. Nezapomínejme, že je to důvěra a víra, která drží nejenom ekonomiku nad vodou.
Přesnější vývoj bohužel nezle predikovat. Sledoval jsem řadu expertů z oblasti realit a financí a většinou docházeli ke stejným závěrům, jedná se o situaci s kterou jsme se někdy nesetkali s nejistou dobou trvání a která postihla celý svět. Vše se bude odvíjet jak rychle se s tím celý svět dokáže poradit.