Jak na pronájem byt z pohledu vybavení a lokality.

20.1. 2022Jan Chromeček0

Chystáte se pronajmout nemovitost a nemůžete se rozhodnout, jestli ji plně
zařídit, či jenom částečně dovybavit?

Třeba Vám tento článek pomůže v rozhodování.

Nezařízená nemovitost

Nezařízenou nemovitostí mám na mysli pouze základní vestavěné vybavení v nemovitosti
(tzn. kuchyňská linka včetně vestavěných spotřebičů, toalety, vany, dveří,
podlah, vestavěných skříní a podobně). Určitě nedoporučuji odmontovávat
vestavěné spotřebiče
z kuchyňské linky jako je sporák či lednice,
pokud je tam již máte. Nový nájemce nebude chtít do cizího investovat svoje
finanční prostředky a Vám by se zbytečně prodlužovala doba, než byste našli
vhodného nájemce! Zní to logicky, ale mám svojí osobní zkušenost, kdy majitel odmontoval
vestavěné kuchyňské spotřebiče, které chtěl použít do nového bytu a tím tak
ušetřit. Opak byl, ale pravdou.

Výhody nezařízeného bytu

Méně starostí:

Nemusíte řešit, jestli se rozbila pračka či nemrazí mrazák, anebo jestli se
roztrhla sedačka a dá se uvažovat o běžném opotřebení, nebo budete chtít po
nájemci odškodnění za poškození.

Bonita nájemců:

Dovybavit si nemovitost je jak finančně, tak i časově náročné. Ukazujete na
zájemce, kteří by neměli mít problém i s pravidelnými úhradami nájemného.

Dlouhodobější nájemníci:

Nájemci, kteří si budou byt chtít dovybavit, tak s bytem mají
pravděpodobně delší plány, než se za půlroku stěhovat a řešit, jestli ta skříň
či postel se jim hodí nebo nehodí do jiné nemovitosti.

Nevýhody nezařízeného bytu

Užší cílová skupina:

Pravděpodobně odpadnou zájemci například z řád cizinců a managerů,
kteří by i měli zájem o dlouhodobější pronájem, ale díky časové náročnosti a
špatné orientaci se rozhodnou pro jednoduší cestu zařízeného bytu.

Nižší nájemné:

Většinou tento byt méně zaujme než byt, který je sladěný a vybavený. Počítejte
také s pravděpodobně nižším nájemným.

Zařízená nemovitost

Za zařízenou nemovitost považuji takovou, kde je kromě vestavěných věcí jako kuchyňská linka či vestavěných skříní i pračka, sedačka, postele, skříňky, domácí spotřebiče. Jinými slovy je to taková nemovitost, kde se dá ihned bydlet. Pokud se rozhodnete sami nemovitost vybavit nábytkem je dobré mít estetické cítění a odhad na budoucí zájemce, kteří by Vaši snahu ocenili.

Výhody zařízeného bytu

Business klientela:

Zajímavá klientela z řád cizinců a managerů z velkých firem.

Vyšší nájemné:

Díky širší oslovené skupině zájemců a hezké prezentaci Vám to umožňuje navýšit
nájemné.

Odlišení se od konkurence:

Hezky a sladěný byt může na fotkách přímo zářit a nechat konkurenční byty
daleko za vámi, nemusíte, tak čekat několik týdnů na správné zájemce.

Nevýhody zařízeného bytu

Poškození vybavení:

Pokud si vybereme špatného nájemce je zde opravdu velký problém, že jistina
(kauce) nám nepokryje náklady na opravu či výměnu vybavení a můžeme se dostat i
do finanční ztráty. Maximálně možná kauce/jistina jsou tří měsíční nájmy.

Délka nájmu:

Nemusí to být pravidlo, ale je zde větší pravděpodobnost, že se nájemci
budou v bytě častěji střídat.

Osobní vkus a finanční náročnost:

Pokud se rozhodnete byt zařídit, logicky vás to bude stát čas i peníze.

Částečně zařízená nemovitost

Samozřejmě je zde i další možnost, a to částečně zařízený byt,
dle vašich možností a aktuální situace. Většinou se s tím setkávám v bytě, kde bydlel majitel a movité věci, které dále nepotřeboval nechal na místě. Určitě na tom není nic špatného, pokud stav věcí nekřičí, melu z posledního, prosím vyhoďte mne a vybavení zapadá do celkového konceptu bytu.

Kterou z možností si zvolit?

Asi je nejlépe se zamyslet, jakou cílovou skupinu byste rádi oslovili a měli je za nájemníky a dle těchto věcí postupovali nejenom s vybavením interiéru, ale i s prezentací, marketingem, ale i cenovou politikou. Byt v 6. patře na Jižním Městě bude přitahovat jinou cílovou skupinu zájemců, než apartmán na Malé Straně. Samozřejmě, že jedna věc je byt správně vybavit, jestli vůbec a druhá věc je jeho prezentace, tedy to umět „prodat“, nastavit správně cenu. Většinou až po sérií prohlídek se zájemci zjistíte, jestli vaše prvotní rozhodnutí bylo správné či nikoliv.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie
  • Než začnete prodávat svojí nemvoitost
  • Pár pohledů na věci, které jsou před prodejem nutné udělat nebo se k ním alespoň postavit. Vše je doplněné o poznámky z realitní praxe. 

    Vaše osobní údaje budu zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti realitního trhu. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. GDPR