Když mluvím s prodávajícími nemovitostí, tak si
velice často stěžují: „Denně mi volají desítky makléřů
z různých realitních kanceláří, mám s nimi i osobní setkání, ale
nevím, kterého si z nich mám vybrat. Který je ten správný pro mne?! Který
nemovitost prodá za co nejvyšší možnou cenu?! Kterému mohu nemovitost
svěřit a důvěřovat?!“
Přiznávám, že to není lehké, zvláště v případě,
když jste se pokoušeli nemovitost prodávat sami a dospěli jste k názoru,
že by bylo dobré ji svěřit odborníkovi.
Přetlak telefonátů od zprostředkovatelů Vám v klidném
rozhodování moc nepomůže.
Ale, ať už jste v jakékoliv situaci, rád se s Vámi
podílem o pár tipů.
Dle mých zkušeností nerozhoduje značka společnosti („brand“ realitní kanceláře). Znám makléře ze stejné mezinárodní společnosti a svojí práci jsou schopni udělat diametrálně rozdílně s různou kvalitou odvedené práce.
Tedy, kvalita práce spočívá na samotném makléři – jeho osobní značce.
Ale pojďme se podívat na vodítka, které nám mohou pomoci poznat toho profíka od…
- Na první schůzce nevytahuje foťák! Ano, čtete dobře. Správné a profesionální nafocení chce čas, připravený prostor, nejlépe Home staging a to na první seznamovací schůzce prostě nejde. (Samozřejmě pokud si chce pořídit fotky z mobilu pro svoje potřeby ke stanovení trží ceny, není na tom nic špatného)
- Na první schůzce nepodepisujete smlouvu o zprostředkování! Stanovit správně prodejní nabízenou cenu za 20 minut a ověřit si údaje od prodávajících s podpisem na kuchyňské lince stolu jednoduše dobře udělat nejde. Pokud by to někdo zkoušel, radil bych nespolupracovat.
- Nabízí pouze exkluzivní smlouvu a nebrání se adekvátnímu časovému ohraničení! Proč je pro Vás exkluzivní smlouva dobrá si můžete přečíst v tomto článku: Proč zvolit exkluzivní zprostředkovatelskou smlouvu?
- Má svoje webové stránky a profil na sociálních sítích. Tohle je strašně dobrá věc na době webové, můžete se podívat realitním makléřům přímo do „kuchyně“.
- Jak komunikuje s klienty?
- Jaké má prezentace (videa, fotky, popisky)?
- Články a názory, které šíří, souzníte s nimi?
- Jeho recenze na Googlu, také něco může vypovídat
- Dělá reality jako svojí hlavní živnost. Ať se to nezdá je to obor velice obsáhlý a dělat ho na 50 % dobře nejde. Jsou k tomu potřeba alespoň úsekové znalosti z několika oborů (právo, stavebnictví, psychologie, marketingu, prodeje, ekonomie, finančnictví). Dle potřeby mnohdy i na jedné nemovitostí pracuje tým lidí, kteří patří k expertům ve své oblasti (fotky, webové stránky, sociální sítě atd.)
Jsem přesvědčený, že pokud realitní makléř splňuje všech pět bodů, tak jste narazili na někoho, kdo Vám nemovitost výhodně a bezpečně prodaná lépe, než byste si svedli Vy sami.