Velice důležitý prvek u každé profese je specializace na danou oblast a zkušenosti. Profesionální realitní makléři mají odbornou znalost trhu s nemovitostmi, včetně cenového vývoje, dostupnosti nemovitostí, trendů na trhu, postupů při prodeji a dalších faktorů, které mohou ovlivnit prodej nebo nákup nemovitosti. Tato znalost jim umožňuje poskytnout klientům cenné rady a informace, které jsou těžko dostupné laické veřejnosti.
Prodej nebo nákup nemovitosti je časově náročný proces, který vyžaduje mnoho úsilí a energie. Profesionální realitní makléři mohou tento proces zjednodušit a usnadnit, protože se starají o řadu administrativních úkolů, jednají s potenciálními zájemci, plánují prohlídky na nemovitosti a spoustu dalších činností, čímž šetří klientům čas a úsilí.
Profesionální realitní makléř má přístup k propagačním nástrojům a dokáže ušít každé nemovitosti marketing na míru. K marketingu používá online reklamu (příspěvek na sociálních sítích, banner na www stránkách, webové stránky nemovitosti atd.) a offline reklamu nemovitosti (fyzický banner na nemovitosti, billboard, tištěnou reklamu v novinách, letáky do schránky atd.) vše dle typu nemovitosti, oblasti a zacílení na kupující.
Profesionální realitní makléři mají širokou síť kontaktů a dobře oslovují potenciální kupce nebo prodávající. Také aby ne, když jejím cílem je uzavřít obchod, zejména prodat nebo pronajmout. K čím více lidem se nabídka dostane, tím je větší šance, že se rychleji a lépe prodá nebo pronajme. Je celkem běžné, že makléři spolupracují mezi sebou a sdílejí si nabídky pro své klienty.
Profesionální realitní makléři mají právní povinnost chránit zájmy svých klientů a jednat v jejich nejlepším zájmu. Mohou poskytnout odbornou radu ohledně ceny, podmínek smlouvy, kontroly nemovitosti a dalších aspektů prodeje nebo nákupu nemovitosti, což chrání klienta před potenciálními právními a finančními riziky.
Profesionální realitní makléři mají zkušenosti s jednáním a vyjednáváním. Je to velice důležité při prodeji nebo nákupu nemovitosti. Často plní funkci mediátora mezi stranami, což může být v jednání rozhodující, jestli se skutečně a případně za jakou cenu obchod realizuje. Navíc je zde určité odosobnění mezi zájemci a prodávajícími, které je z pravidla prospěšné pro obě strany, což také přispívá k uzavření dohody.