Jedna z nejdůležitějších věcí na začátku prodeje je rozhodnutí, jestli si nemovitost chcete prodávat sami, nebo jí svěříte do rukou zprostředkovateli, který by měl být odborníkem v oboru.
Pokud si chcete prodávat nemovitost sami, je třeba se připravit zejména na velký nápor telefonátů, osobních schůzek a velkou časovou náročnost. Pokud máte ,,normální práci“ od 8 do 17 hodin a doma rodinu, může se z toho stát velký psychickým nápor. V prvních dnech to může být až 50 telefonátu denně. Velká část z toho bude pravděpodobně od realitních makléřů, kteří Vám budou nabízet pomoc s prodejem.
1. Dobře prodat – znamená dobře nastavit prodejní cenu nemovitosti a zvolit druh prodeje (aukce či klasický prodej), aneb dvakrát stejnou nemovitost neprodáte. Cena nemovitosti by neměla být ani nadhodnocená ani podhodnocená. Když cenu nadhodnotí, tak se s ní stane realitní ležák, který se pravděpodobně bude prodávat dlouho a pod cenou. Pokud cenu podhodnotí, pravděpodobně se připravíte o desítky nebo statisíce korun.
2. Dobře prodat – znamená nemovitost co nejlépe prezentovat. Co to znamená? Určitě budete potřebovat kvalitní fotografie a video k inzerátu. Aby fotodokumentace vypadala co nejlépe, většinou je zapotřebí nemovitost k nafocení také připravit Home staging. I když dnes máme telefony s velkým množstvím megapixelů, jde zejména o čočku, jelikož profesionální focení se dělá širokoúhlým objektivem. Nechcete přeci, aby Váš inzerát zapadl do realitní šedi. Pokud se jedná o složitější objekt určitě je dobré přidat půdorys či 3D scan nemovitosti a použít záběry z dronu.
3. Dobře prodat – znamená zvolit správný marketing. Fotografie, nebo i video nemovitosti máme a teď ještě správný popisek a hurá s tím do světa. Počet a druh realitních serverů je klíčový, ale nejednou se nemovitost prodala díky inzerci na sociálních sítích, banneru či letákové kampani. Ideální stav věci je, když se k nemovitosti vytvoří vlastní webová stránka/odkaz, kde se může vše přehledně odprezentovat, příklad: https://janchromecek.cz/prodej-rd-3-1-s-garazi-a-bazenem/
4. Dobře prodat – znamená poznat kupujícího. V prvé řádě zjistit jeho potřeby a očekávání, to pomůže se správným zacílením marketing. Pokud už jednáme z konkrétním zájemce je dobré vědět, že se mu nemovitost nejenom líbí, ale že má šanci třeba dosáhnout na hypotéku a realizovat celý prodej. Tato věci může být hodně o osobní citu, ale také předschválený úvěr nebo prověření u hypotečního poradce může být dobré vodítko.
5. Dobře prodat – znamená prodávat bezpečně (před prodejem mít připravený PENB, vybraného advokáta, s kterým budete řešit smlouvy, zvolený typ úschovy, vědět a znát postup na katastru nemovitostí, není od věci mít připravenou v záloze finančního/hypotečního poradce, který by mohl pomoci kupujícím s financováním. Pro starší rodinné domy bych doporučil inspekci nemovitosti, zejména z důvodu následné reklamace. Více o této problematice zde: Vady nemovitosti při koupi nebo prodeji. (janchromecek.cz)
Pokud chcete využít odborníka, je důležité si ho také vybrat!
Doporučuji výběru věnovat velkou pozornost, třeba si udělat takové malé výběrové řízení na makléře! Spolupráce se může počítat na dny, ale i na měsíce a mnohdy mu svěřujete do péče to nejcennější co máte a u většiny lidí se jedná o největší obchodní transakci svého života.
Realitní makléř, specialista by měl mít nejenom potřebné znalosti, ale měl by Vám i „lidsky sedět“.